طراحی وبسایت نیاز به انجام چندکار همزمان دارد. باید زیبا باشد، هدف
مشخصی داشته باشد، توجه کاربران اینترنت را به مدت طولانی جذب کند، و کاربر
را به اقداماتی وا دارد که دارندگان وبسایت آنها را بعنوان هدف در نظر
گرفتهاند. از آنجاییکه طراحی سایت بر رفتار مردم اثرگذار است، طراحان
بسیاری از روانشناسی رنگها کمک میگیرند تا وبسایت خود را بسازند. رنگها
میتوانند در فرهنگهای مختلف حس اعتماد، کیفیت یا هنر را به مخاطب القا
کنند.
در ادامه میخوانید که کدام رنگها با کدامیک از احساسات در ارتباطند. توجه کنید که تفاوتهای فرهنگی ممکن است تاثیر زیادی بر این جزییات داشته باشد.
در ادامه میخوانید که کدام رنگها با کدامیک از احساسات در ارتباطند. توجه کنید که تفاوتهای فرهنگی ممکن است تاثیر زیادی بر این جزییات داشته باشد.
قرمز
قرمز رنگی مهیج و تحریک برانگیز است، که با اشتیاق، قدرت و گاهی هم خشم در میآمیزد. از این رنگ میتوان برای هشدار یا بروز خطر استفاده کرد که البته قدرت، صلابت و جسارت را نیز نشان میدهد.
قرمز تیره یا رنگهایی که تن قرمز دارند، مثل آجری یا خرمایی، برای سایتهایی مناسبند که میخواهند کیفیت بادوام محصول را نشان دهند. رنگهای روشنتر قرمز، مثل گوجهای، برای وبسایتهای جوانان بسیار مناسب است چرا که انرژی و اشتیاق را منتقل میکند.
قرمز رنگی مهیج و تحریک برانگیز است، که با اشتیاق، قدرت و گاهی هم خشم در میآمیزد. از این رنگ میتوان برای هشدار یا بروز خطر استفاده کرد که البته قدرت، صلابت و جسارت را نیز نشان میدهد.
قرمز تیره یا رنگهایی که تن قرمز دارند، مثل آجری یا خرمایی، برای سایتهایی مناسبند که میخواهند کیفیت بادوام محصول را نشان دهند. رنگهای روشنتر قرمز، مثل گوجهای، برای وبسایتهای جوانان بسیار مناسب است چرا که انرژی و اشتیاق را منتقل میکند.
صورتی
صورتی ارتباطی قوی با بانوان دارد، سرزنده است و انسان را به یاد آدامس بادکنکی یا سادگی میاندازد. این رنگ برای وبسایتهایی که با هدف یادآوری روزهای گذشته طراحی شده و یا مخاطبان زن را هدف گرفته، ایده آل است.
صورتی ارتباطی قوی با بانوان دارد، سرزنده است و انسان را به یاد آدامس بادکنکی یا سادگی میاندازد. این رنگ برای وبسایتهایی که با هدف یادآوری روزهای گذشته طراحی شده و یا مخاطبان زن را هدف گرفته، ایده آل است.
نارنجی
نارنجی نسبت به قرمز متعادلتر و آراتر است. باطراوت، پرانرژی، دوستانه و وسوسهانگیز بوده و برای طرحهایی که نیاز به انرژی و جنبش دارند، کاربردی است.
وبسایتهایی که قصد دارند خلاقیت خود را نشان دهند اغلب از نارنجی استفاده میکنند زیرا با اینکه رنگی گرم محسوب میشود، منحصر به فرد و مهیج است.
نارنجی نسبت به قرمز متعادلتر و آراتر است. باطراوت، پرانرژی، دوستانه و وسوسهانگیز بوده و برای طرحهایی که نیاز به انرژی و جنبش دارند، کاربردی است.
وبسایتهایی که قصد دارند خلاقیت خود را نشان دهند اغلب از نارنجی استفاده میکنند زیرا با اینکه رنگی گرم محسوب میشود، منحصر به فرد و مهیج است.
زرد
معمولا زرد را بعنوان پرانرژی ترین رنگ در نظر میگیرند. از گذشتههای دور مردم یادگرفته اند زرد را به خورشید نسبت دهند بنابراین این رنگ با گرمی و شادی همراه شده است. زرد روشن برای وبسایتهایی که برای کودکان طراحی میشود بی نظیر است و توجهشان بخوبی جلب شود.
رنگهای روشنتر زرد معانی پیچیدهتری را تداعی میکنند. زردهای تیره قدمت و عتیقه بودن را نشان میدهند و انسان را یاد کاغذها و طومارهای قدیمی میاندازند.
معمولا زرد را بعنوان پرانرژی ترین رنگ در نظر میگیرند. از گذشتههای دور مردم یادگرفته اند زرد را به خورشید نسبت دهند بنابراین این رنگ با گرمی و شادی همراه شده است. زرد روشن برای وبسایتهایی که برای کودکان طراحی میشود بی نظیر است و توجهشان بخوبی جلب شود.
رنگهای روشنتر زرد معانی پیچیدهتری را تداعی میکنند. زردهای تیره قدمت و عتیقه بودن را نشان میدهند و انسان را یاد کاغذها و طومارهای قدیمی میاندازند.
سبز
رنگ سبز شدیدا ذهن را یاد گیاهان میاندازد و متعاقبا معانی مثبت زیادی به همراه دارد. این رنگ به کاربران حس آرامش، جوانی و مثبتاندیشی میدهد.
سبز تیره بیشتر با پول و ثروت مرتبط است پس سایتهایی که میخواهند وفور و فزونی، پیشرفت و ثبات را نشان دهند اغلب از این رنگ استفاده میکنند. رنگ های روشن سبز با بهار و پیشرفت همخوانی دارند، بنابراین در سایتهایی که آرامش، تازگی و نشاط و صداقت موج میزند میتوان سبز روشن بکار برد.
رنگ سبز شدیدا ذهن را یاد گیاهان میاندازد و متعاقبا معانی مثبت زیادی به همراه دارد. این رنگ به کاربران حس آرامش، جوانی و مثبتاندیشی میدهد.
سبز تیره بیشتر با پول و ثروت مرتبط است پس سایتهایی که میخواهند وفور و فزونی، پیشرفت و ثبات را نشان دهند اغلب از این رنگ استفاده میکنند. رنگ های روشن سبز با بهار و پیشرفت همخوانی دارند، بنابراین در سایتهایی که آرامش، تازگی و نشاط و صداقت موج میزند میتوان سبز روشن بکار برد.
آبی
رنگ آبی استقلال، اعتماد و امنیت را به ذهن القا میکند، همچنین آرامشبخش است.
بیشتر شرکتها و کسبوکارها در وبسایت خود از آبیتیره استفاده میکنند چرا که تجربه، موفقیت و قابلیت اعتماد را القا میکند. آبی روشن بهترین رنگ برای وبسایتهای دوستانه مثل رسانههای اجتماعی است.
رنگ آبی استقلال، اعتماد و امنیت را به ذهن القا میکند، همچنین آرامشبخش است.
بیشتر شرکتها و کسبوکارها در وبسایت خود از آبیتیره استفاده میکنند چرا که تجربه، موفقیت و قابلیت اعتماد را القا میکند. آبی روشن بهترین رنگ برای وبسایتهای دوستانه مثل رسانههای اجتماعی است.
بنفش
بنفش مدت زمان زیادی است که با اصالت و نجابت همراه است. از این رو جای تعجب نیست که بنفش تیره ثروت و لوکس بودن را نشان میدهد. سایههای روشن این رنگ بهار و عاشقی را القا میکند.
وبسایتهایی که رمزآلود، زیبا و باشکوه هستند از بنفش تیره استفاده میکنند. اما آنهایی که بنفش روشن انتخاب میکنند با برقراری ارتباط با مردم بدنبال ایدههای رمانتیک میگردند.
بنفش مدت زمان زیادی است که با اصالت و نجابت همراه است. از این رو جای تعجب نیست که بنفش تیره ثروت و لوکس بودن را نشان میدهد. سایههای روشن این رنگ بهار و عاشقی را القا میکند.
وبسایتهایی که رمزآلود، زیبا و باشکوه هستند از بنفش تیره استفاده میکنند. اما آنهایی که بنفش روشن انتخاب میکنند با برقراری ارتباط با مردم بدنبال ایدههای رمانتیک میگردند.
سیاه، سفید و خاکستری
سیاه، سفید و خاکستری اغلب رنگهای زمینه هستند، و به رنگهای روشنتر اجازه میدهند تاثیر واقعی خود را القا کنند.
رنگ سیاه حاکی از قدرت، مدرنیته و پیچیدگی است درحالیکه سفید به پاکی و سادگی اشاره میکند.
خاکستری رنگی خنثی است. وقتی به درستی استفاده شود سنت و آرامش را نشان میدهد و اگر درست بکارگرفته نشود طرحی بدون انرژی بجای خواهد گذاشت.
سیاه، سفید و خاکستری اغلب رنگهای زمینه هستند، و به رنگهای روشنتر اجازه میدهند تاثیر واقعی خود را القا کنند.
رنگ سیاه حاکی از قدرت، مدرنیته و پیچیدگی است درحالیکه سفید به پاکی و سادگی اشاره میکند.
خاکستری رنگی خنثی است. وقتی به درستی استفاده شود سنت و آرامش را نشان میدهد و اگر درست بکارگرفته نشود طرحی بدون انرژی بجای خواهد گذاشت.
رنگهایی با تن قهوهای
این رنگها شامل قهوهای، کرم و برنزی میباشد که اغلب از آنها در بافت پیشزمینه استفاده میشود. زمینههایی که از کاغذ، پارچه یا سنگ تقلید میکنند اغلب قهوهای هستند و به سایت حس تکامل و تندرستی میدهند.
این رنگها شامل قهوهای، کرم و برنزی میباشد که اغلب از آنها در بافت پیشزمینه استفاده میشود. زمینههایی که از کاغذ، پارچه یا سنگ تقلید میکنند اغلب قهوهای هستند و به سایت حس تکامل و تندرستی میدهند.
رنگ کرم آرام، باشکوه و خالص است. میتوان از آن بعنوان پیشزمینه برای
وبسایتهایی استفاده کرد که قصد دارند حس سنتی بودن را القا کنند. رنگهای
برنزی محافظهکارند. شاید قدری کسلکننده باشند اما میتوانند قوت قلب
بدهند و این ویژگی باعث شده برای وبسایتهایی که نمیخواهند بیملاحظه و
توهینآمیز جلوه کنند، ایده آل باشد. قهوهای سوخته حس تندرستی و اعتبار
دارد شبیه به یک برش نان. با مهربانی و آسایش مرتبط است. سایتهایی که قصد
دارند تجربه و اطمینان را نشان دهند اغلب از قهوهای استفاده میکنند.
رنگها میتوانند تاثیر بسزایی در وبسایت ایجاد کنند. اگر رنگ وبسایت
مفهوم نادرستی را منتقل کند، ممکن است بیتجربگی، ناپختگی و یا حتی عدم
اطمینان را نشان میدهد. اگر حس درستی منتقل شود، به کاربران میگوید که
وبسایت قابل اعتماد است و جایگاه خود را حفظ میکند. بنابراین امروزه
روانشناسی رنگها نگرانی اصلی طراحان وب است.
برگرفته از: www.vandelaydesign.com
منبع: www.jobilo.ir
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر